Ramón Hermida Pumares (23 de marzo de 2007)
MERCADO ANUAL.
O mercado de Ferreira,
impulsor desta fermosa vila.
Hoxe,
énchesenos a boca falando da
sociedade da información, da sociedade do coñecemento, da globalización dos mercados, como
si estivéramos a falar dunha gran revolución comercial, que a é, pero é tal, máis
pola tecnoloxía que se emprega que
pola filosofía que se aplica, porque sempre foron os mercados foros de información, núcleos de tertulia e de espacios globalizantes donde tiña
cabida calquer tipo de mercaduría, sin importar procedencia, como sucede
hoxendía.
Os mercados, dende
sempre, son
o mundo riquísimo dos intercambios, porque cando a xente vai o mercado non só se abastece de productos ou os vende,
senón que entra en contacto coa
información.
Ir o mercado era unha experiencia
necesaria para as poboacións ailladas e hoxendía
continúa
a ser unha experiencia básica de socialización, intercambio, civilización e convivencia.
Imos ó noso mercado. ¿Cómo naceu?. ¿Qué trouxo consigo?.
Un anaco de Historia:
Alá
polo ano de 1712, rexía as parroquias de Budián e Alaxe un crego chamado D. Ángel
Castañón e Ayala.
No
lugar de Ferreira, que entón pertenecía
a parroquia de Alaxe, había unha
ermita dedicada a Virxen, coa advocación de Nosa Señora de Ferreira, pero
con un sobrenombre muy especial “A Virxen da leite”, pois sábese que, e sobre
todo D. Eulogio coñeceo ben, nunha roca encontrada cando foi retirada a ermita,
figuraba esculpida a imaxe da Virxe dando de mamar ao cativo, o seu Fillo, o
Neno Xesús.
Cando
apareceu, estaba boca abaixo non sei si para que non lle descubriran as carnes de
pedra rosada… que todo podía ser dada a experiencia do Pórtigo da Gloria onde
uns Anxos
estaban a rirse dos peitos duha santiña
que tiñan por diante. Os coengos rápido mandaron rebaixar os volúmenes daqueles
senos, pero, dicen as crónicas, o que
non pudieron rebaixar foi a mueca de
sorna deses anxos que seguen a rirse non sei si recordando o que viron
ou contemplando o que ven.
Aquí puido pasar o mesmo pero sin rebaixas.
Á Virxen, Nosa Señora da Leite, acudían moitos romeiros da comarca e de fora dela, sobre todo os
días de sábado e nas festas principais da Virxen: 2 de febreiro, 25 de marzo, 8
de setembro.
Dándose
cuenta D. Ánxel Castañón y Ayala, Crego de Alaxe, do tiro que esta romería
tiña, aproveitando a concurrencia dos romeiros que viñan a ermita, deulle por organizar un mercado, e fixoo pola sua
conta, buscando, diríamos hoxe, a promoción social de todo O Valadouro,
evitando, deste xeito, que os veciños tiveran que desplazarse ao mercado de
Mondoñedo que era o que tiñan mais cerca.
Claro
está que a idea e o proxecto do Crego de Budián e Alaxe encontrouse coa oposición da cidade de Mondoñedo, cuxos
rexidores querían seguir centralizando alí o mercado e por esta razón o
procurador Xeral D. Juan Bermúdez Saavedra poñía en coñecemento da corporación
municipal de Mondoñedo os grandes inconvintes que se seguían para aquela cidade
coa celebración dos mercados de Ferreira e que se viñan celebrando sin facultad real.
Entre
o noso Crego e o Bispo de Mondoñedo houbo fortes trifulcas que non sabemos como
remataron pero o que sí sabemos é que, con
provisións reais ou sin elas, dende o ano 1713, naide impideu a celebración
do mercado do Valadouro.
Podemos atar estos cabos:
A existencia da ermita
e o desenrolo dun mercado corren
paralelos o longo dos séculos XVII, XVIII
e XIX.
Que a ermita foi
centro de romería que reunía no seu entorno a xentes de todas partes.
Que o auxe que
colleu o mercado repercuteu no de Mondoñedo.
Pero non só repercuteu no mercado de Mondoñedo senon que obrigóu ó plantexamento de ter que prescindir da Ermita para buscar sitio para as mercadurías.
Pero non só repercuteu no mercado de Mondoñedo senon que obrigóu ó plantexamento de ter que prescindir da Ermita para buscar sitio para as mercadurías.
Que para desfacerse da Ermita houbo que buscar unha
alternativa, unha igrexa nova para
Ferreira.
Que o bispo de
Mondoñedo puxo estas condicións para derribar a Ermita:
1.- Que la capilla no puede ser derribada
hasta tanto que la iglesia esté habilitada para el culto.
2.- Que cuando desaparezca la Capilla es preciso que en
el sitio que ahora ocupa el altar se levante una Cruz grande de piedra.
Entiendo, añade el Sr Obispo, que el ofrecimiento de los propietarios es
gratuito, sin más condiciones que dejar despejada la plaza; y en este caso
convine saber si el Ayuntamiento está dispuesto a pagar el terreno que se le
cede.
¿Só estos dous mercados?
Polo
exposto, parecería que non houbera mais mercados que os de Mondoñedo e Ferreira.
Non
é así, Andrés Canora no seu libro Alfoz y
Valadouro, historia de un valle,
citando a Larruga, fálanos
da feira de gando de Ferreira, Cadramón
e Vilacampa e que se facían,
según
Larruga,
“por costumbre y no en fuerza de privilegio
que por ellas se tengan”.
Pero
o que é mais, o mercado de Ferreira
non era o único da comarca, xa que
no século XVIII, destaca a feira de gando caballar en Reirado,
así
como no XIX, os mercados de graos os mércores de cada semán en Mor
e
as feiras mensuais de Retiro e Correlos.
E por estas mismas datas, cítanse as
seguintes: Feria dos cochos y Feira Nova,
celebradas fora da praza de Ferreira por falta de espacio.
¿Que fixo perdurar no tempo o mercado de
Ferreira?
Foi
e é un mercado froito da iniciativa
popular e iso arraiga, crea raíces, implica facendo duradeiro no tempo.
Ademáis
do dito, o nacemento, progreso,
evolución e permanencia do mercado ven sostido
por un cúmulo de factores que o alimentan, ademáis do xa mencionado dos
milagres da Virxen:
-
O gandeiro, que dende o século XVI empeza a ter carácter comercial.
-
O cerealista, que promove un mercado do que se serviron os grandes
propietarios para negociar coas rentas e contratos de arrendamento.
-
O comercio de
lenzos que cobra forza a través do
mercado no que sabemos que se
comercializaba con Castela. Na Corte falábase dos lenzos de Valle de Oro. No
1860, época que pode ser tida como de
pleno auge do mercado de Ferreira, podemos ler: “cuatro maravedís por cada
libra de lienzo en madeja, lino peinado, estopa en asta, lana y cera”.
-
Outros bens: aperos de labranza, ferraxes, mantas de buriel e
paños de picote, etc.
****
Estos condicionantes obligan a garantir a permanencia do mercado de Ferreira,
pasando de mercado temporal a mercado
permanente que permite o
asentamento definitivo de mercaderes e comerciantes procedentes de Castela, de León o que leva a creación de núcleos de transación
económica para toda o Val.
****
O retorno de toda unha xeneración de familias ricas que habían feito capital
sobre todo en Cuba e Arxentina (fináis do século XIX, principios do XX),
axudaron á consolidación dunha vila con edificios nobles, establecemento de
comercios, banca.
****
O 27 de xaneiro de 1894, da man da
Rexente Dona María Cristina podemos ler: “Queriendo dar una prueba de mi real aprecio al pueblo de Ferreira del
Valle de Oro, provincia de Lugo, por el desarrollo de su industria, comercio y
aumento de la población”, le otorgo
el título de villa.
DOUS AMBIENTES: O RURAL, O URBÁN
Este
mercado e estas condicións son as que favorecerían dous ambientes distintos nesta comarca, o rural, o da aldea, o dos campesinos e o urbán, o dos comerciantes.
Os
dous mundos complementábanse: o campesino, o labrador precisaba de
productos e bens que non recolleitaba, así como necesitaba dun lugar público,
coñecido e concurrido no que airear, dar a coñecer os excedentes da sua
producción para poder levar a cabo unha economía de mercado cambista. Unha vez
vendida a mercaduría, xa podía ir a tenda e mercar o habituallamiento para a
semán ou para o mes.
Esto
trouxo como consecuencia que, en torno a
ese espacio do mercao de Ferreira, se
crearan zoas de servicio, e así foron aparecendo as fondas, as tabernas, os
muiños, as tendas de ultramarinos, as ferreterías, etc.
Ollemos
o entorno da praza: debaixo, a tenda e, pola riba, as vivendas.
Nunha
palabra,
nace
a rede de tendas ciudadás como síntese de taller/obradoiro, tenda
e vivenda.
Así foi nacendo Ferreira, centro comercial de
tódala comarca.
Foi, pois, o mercado de Ferreira o eixo
fundamental que centrou e aglutinóu e creou, en torno a el, unha serie de servicios, porque, lembremos, todos tíñamos que pasar por Ferreira,
pero non só a comprar senón tamén a vender.
Foi, polo tanto, e segue a ser, o mercado de Ferreira
unha
experiencia básica de socialización,
intercambio
e civilización
para tódolos habitantes de Alfoz-Valadouro, así como
de parroquias de outros concellos,
asiduos ó noso mercado.
¿Por qué perduran os mercados?
Porque
parten duna filosofía que é moi acertada: a da calidade e a da forma de dar
a coñecer esa calidade:
Chegan
as mulleres e os homes coas suas cestas, séntanse na praza, abren as cestas e
deixan amosar as leitugas, fresquiñas como un rocío, os tomates, as xudías,
cebolas e allos. Todo tan fresquiño, todo
tan do día, que realmente cautivan a atención dos clientes, e venden, vaya
si venden.
Os vendedores ambulantes, ¿non fan o mesmo cos seus productos?. Enchen o so de
zapatos, ou guindan o touciño, os chourizos e xamóns, meténdonoslos polos ollos,
O mesmo acontece coa roupa, todas as tallas
colgadas dun barandal como si fora un tendedeiro de roupa despois da colada.
Pódenos levar a pensar que é un caos, que é o desorden establecido e, sen embargo, é o
mayor desorden organizado coa
única intención de meternos nas mans a mercadoría para que a sintamos, a
palpemos, a levemos, a compremos………
Sinxelamente, están a
aplicar a filosofía das mulleres e dos homes da praza, a filosofía que
seguiron toda a vida, a de expoñer, dar a coñecer para despertar as ganas de
comprar.
¡Canto
queda por aprender!. ¿Cantos comercios, bares, negocios en xeral vedes, vemos
na nosa praza que saquen as prendas, os productos a veirarúa? ¿Por qué no fan? ¿Por medo o roubo o por falla de
iniciativa?. ¿Por qué non siguen a filosofía dos da praza? ¿A casa naide lles ía
a comprar, tuvérono que traer a praza. Nun comercio, ou teño moita extensión,
gran superficie, pasando a ser toda a
ienda unha gran plaza ou teño que sacar a rúa o que non me ven dentro:
Moi
ben, todo o mundo nos conoce, sabemos o que temos pero a necesidade de compra
fomentase co roce, como o cariño…….
Si
tódolos días teño tapas no meu establecemento, por que non deixar constancia
diso nun atril, nun caballete de pintor, donde se vexa, alí preto do negocio….
Moita
lección e boa temos nesa escola aberta que son os mercados.
¡Que
forma de convivir!
¡Que
humanismo se respira neles!
¡Qué
gran escola de vida!
Os
mercados son unha experiencia básica de socialización, de convivencia, de
intercambio e de civilización.
¡Vivámolos!
Comentarios
Publicar un comentario
¡ Gracias por su comentario ! Será publicado en breve.